7 tipů jak si vybrat tu správnou jogamatku na cvičení

7-tipov-pre-podlozkyautor: Tomáš Sokol |

čiara_zelena

ZLEPŠETE svého bojovníka I


Gratulujeme, pokud jste se rozhodli zasvětit svůj vzácný čas cvičení jógy. Jsme v tom s vámi. Vašim největším partnerem při cvičení bude vaše vlastní jogamatka. Výběru podložky se vyplatí věnovat čas i energii, vrátí se vám později v podobě trvanlivé a kvalitní podložky a spokojenosti z cvičení. Dnes na trhu existuje obrovské množství jogamatek, proto není na škodu vyznat se ve vlastnostech a vědět co je třeba hledat.

 

Jogamatky existují v množství tvarů a mohou být vyrobeny z různých materiálů. Ty hlavní si popíšeme. Při správném výběru je třeba vzít v úvahu několik faktorů. Všechny z nich jsme seřadili v pořadí jako doporučujeme přistupovat k výběru podložky.

 

1. TYP POSTAVY


Výběr jogamatky záleží do jisté míry na typu postavy, protože ovlivňuje samotné cvičení. Pro štíhlejší postavy bude vhodnější měkčí podložka, protože nemáte dostatek "přirozené měkkosti" :). Silnějším postavám může stačit tenčí tloušťka podložky mezi 4 a 3 mm. Bez ohledu na postavu, zvažte co snesou vaše klouby. Pokud cítíte přílišné nepohodlí a "otlačená" klouby během cvičení, sežeňte si raději hrubší podložku a po čase zkuste přejít na tenčí. Nakonec zohledněte vaši výšku. Standardní jogamatky se vyrábějí na výšku cca 180 cm, takže pokud jste spíše "basketbalový" typ, poohlédněte se po "long" verzích jako například Manduka Black Mat PRO long.

 

2. TYP Jógy


Současně s typem postavy plánujte výběr podložky podle druhu jógy, na kterou jezdíte pravidelně. Ve většině jóga center v Čechách najdete "erární" jogamatky. Doporučujeme vyzkoušet si více druhů, pokud jsou k dispozici a porovnat si kvalitu cvičení. Pokud máte možnost, vyzkoušejte si různé druhy jógy, abyste věděli jak se tělo zpráva na podložce.

Při dynamičtějších cvičeních (Ashtanga) potřebujete zejména protiskluzovou podložku, která stabilizuje váš pohyb. Při statickejších cvičeních naopak povrch není až tak důležitý, spíše oceníte měkkost. Při horkých typech jógy je podložka vystavena mnohem větší vlhkosti než obvykle, proto doporučujeme vybrat si podložku vhodnou přesně na tyto typy cvičení. Například jutové nebo přírodní z kaučuku. Ideální je však obstarat si vlastní ručník na podložku, který většinu potu absorbuje a může se dát snadno vyprat po cvičení. Důležitou vlastností je schopnost podložky zadržet pot, čili má vlastnost uzavřené buněčné struktury, díky čemuž prodloužíte i životnost podložky.

 

3. MÍSTO NA CVIČENÍ


Při výběru podložky byste měli zohlednit i to, kde budete nejčastěji cvičit. Pro cvičení jógy v domácím prostředí nemusíte řešit hmotnost, klidně si dopřejte pořádně vyztuženou podložku. Kilo či dvě navíc naopak pocítíte, pokud budete svou jogamatku velmi často přenášet. V úvahu lze vzít ještě i váhu samotné tašky na jógu, jejíž hmotnost opět závisí na hmotnosti jogamatky. Těžší jogamatky vyžadují pevnější materiál a tím pádem i větší vlastní hmotnost. Milovníci cestování po světě, kteří si rádi zacvičí jógu při východu slunce na pláži jistě ocení ultralehké varianty podložek, které navíc nepřidají na hmotnosti kufru a mohou ušetřit místo v zavazadle na extra pár šatů či bot :) Za úvahu stojí i koupě druhé cestovatelské jogamatky.

 
 
 
Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Vždy sa môžeš o ňu oprieť ...⠀ #flexitymat

Príspevok, ktorý zdieľa Flexity Life (@flexity_life),

 

4. VÝBĚR MATERIÁLU


Milujete své zdraví i naši matku Zemi? Vyhněte se podložkám vyrobeným z klasického PVC (Polyvinylchlorid - wiki), který se stále používá zejména u levnějších variant jogamatek. Tyto podložky mají špatnou reputaci i v jóga centrech. Existují studie také o tom, že by mohly být karcinogenní. Jsou těžko recyklovatelné a jediná možnost je vyhodit je = přibývání zbytečného odpadu. Lídrem na trhu v ekologické filozofii je společnost Manduka, která tento problém bere velmi vážně a odráží se to v samotných produktech, jejichž základní vlastností je recyklovatelnost.

 

5. PŘÍRODA POD NOHAMA


V poslední době mnoho jogínů a jogínek upřednostňuje podložky vyrobené z přírodní gumy, kaučuku. Hlavním rozdílem mezi nimi a umělými typy podložek je, že ty umělé vám zajistí lepší stabilitu na podlaze (jsou ideální pro dynamické typy cvičení jako Ashtanga či Power Joga), avšak vůči přírodním podložkám nedokážou tak absorbovat pot. V tomto případě budete mít dost často podložku nalepenou na obličeji, takže není na škodu mít pod sebou něco nezávadné :). Dokonce i při této výrobě dbá Manduka na to, aby chránily světové přírodní dědictví a žádná z podložek není vyrobena z gumy z Amazonského pralesa. Tyto podložky jsou vhodné při Vinyasa, Jivamukti i Ashtanga józe. Mírný kaučukový zápach je přirozený (postupně časem odeznívá), proto pokud vám vadí, porozhlédněte se po podložce z juty či bavlny.

 

STIAHNITE-SI-PODLOZKY_1

6. TEXTURA POVRCHU


Z hlediska osobního komfortu může záležet i na typu povrchu podložky. V zásadě mohou být dva druhy - drsnější nebo hladší struktura. Během náročných pozic oceníte drsnější strukturu podložky, zatímco během pomalejších sekvencí a pohybů si vystačíte s hladkou strukturou. Hladší jogamatky bývají vyrobeny zejména z PVC, víte však najít i jejich ekologické varianty.

 

7. DOPLŇKY k podložce


Pokud budete svou jogamatku často nosit se sebou vyplatí se investovat do obalu, který slouží nejen na jednodušší přenos, ale zároveň samotnou jogamatku chrání také vůči počasí. Na výběr jsou jednodušší popruhy na podložky nebo uzavřené obaly. Při celých obalech opět berte v úvahu hmotnost a rozměry jogamatky, aby obaly pro jogamatku byly dostatečně velké a zároveň udržely její hmotnost. S výběrem správné tašky a samozřejmě i jogamatky rádi pomůžeme :)!

 

 

 

objednat-button-7-tipov